Lesmateriaal
Scroll naar beneden om al ons lesmateriaal te ontdekken! Het Wetenschapsknooppunt heeft dit lesmateriaal samen met leraren en wetenschappers ontwikkeld. Het geeft heel veel inspiratie en handvatten om kinderen kennis te laten maken met wetenschap. Kinderen doen in deze lessen inhoudelijke kennis op én ze maken op een actieve manier kennis met onderzoek. De lessen zijn daarom heel geschikt als je aan de onderzoekende houding van leerlingen wilt werken en/of als je inhoudelijke verdieping zoekt buiten het curriculum. Bekijk hieronder ons ruime aanbod van thema’s. Met meer dan dertig verschillende onderwerpen zit er vast iets bij dat je aanspreekt!
Wil je liever meedoen aan één van onze activiteiten, of onze video’s bekijken? Klik dan op één van de knoppen hieronder.
Geloven
In het hoofdstuk Geloven ontdek je dat islam niet per se haaks staat op tolerantie en waarom het belangrijk is om verschillende aspecten van geloven apart van elkaar te bekijken. In de boekenreeks ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in!’ laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Geloven wordt
Meer lezenEen neus voor onderzoek
In het hoofdstuk Neustussenschot ontdek je waarom een neustussenschotcorrectie patiënten kan helpen om beter te ademen en dat deze operatie zelfs kosteneffectief is. In de boekenreeks ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in!’ laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Neustussenschot wordt in hoofdstuk 3 behandeld in het elfde
Meer lezenSamenwerkende zintuigen
In het hoofdstuk Samenwerkende zintuigen leggen onderzoekers uit hoe ze een verborgen logica hebben ontdekt in de manier waarop we klanken en kleuren aan elkaar koppelen. In de boekenreeks ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in!’ laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Samenwerkende zintuigen wordt in hoofdstuk 4 behandeld in
Meer lezenLevende cellen
In het hoofdstuk Levende cellen ontdek je welke verschillende cellen bestaan en hoe wij deze na kunnen bootsen. In de boekenreeks ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in!’ laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Levende cellen wordt in hoofdstuk 2 behandeld in het tiende boek uit de reeks. Het project
Meer lezenGedachte-experimenten
In het hoofdstuk Gedachte-experimenten ontdek je hoe je experimenten kunt uitvoeren door te redeneren en wat je hiervan kunt leren. In de boekenreeks ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in!’ laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Gedachte-experimenten wordt in hoofdstuk 3 behandeld in het tiende boek uit de reeks. Het
Meer lezenMenselijke machines
In het hoofdstuk Menselijke machines ontdek je hoe ons brein werkt en hoe dit verschilt met kunstmatige intelligentie. In de boekenreeks ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in!’ laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Menselijke machines wordt behandeld in hoofdstuk 4 van het tiende boek uit de reeks. Het project
Meer lezenSport
Sport gaat over het effect van veel sporten op het hart. Bewegen heeft een positief effect op de gezondheid, maar wat is het effect van extreem veel bewegen? Slagaderverkalking van het hart verloopt anders bij mensen die (intensief) sporten. In de boekenreeks ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in!’ laten we zien hoe je wetenschap in het
Meer lezenSlimme computers
Slimme computers gaat over hoe computers met behulp van kunstmatige intelligentie artsen kunnen helpen bij het stellen van een diagnose. In de boekenreeks ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in!’ laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Slimme computers wordt in hoofdstuk 3 behandeld in het negende boek uit de
Meer lezenAutomatisch gedrag
Automatisch gedrag gaat over het aanleren en onderdrukken van automatisch gedrag. Hoe komt het dat we onhandig automatisch gedrag toch blijven doen? In de boekenreeks ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in!’ laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Automatisch gedrag wordt in hoofdstuk 4 behandeld in het negende
Meer lezenNieuwsbrief
Samen met leraren en wetenschappers hebben we sinds 2009 een schat aan kennis verzameld die we graag met je delen. Je vindt ons lesmateriaal en alle verdiepende informatie over onderzoekend leren op deze website. Wil je weten wanneer er nieuw lesmateriaal beschikbaar komt? Of wanneer er activiteiten plaatsvinden waar je aan kunt deelnemen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!
Mooie woorden
“Echt een aanrader. Mooi en goed verzorgd project met leuke opdrachten en filmpjes en mooi materiaal. Echt geweldig en dat helemaal gratis. Kinderen hebben enthousiast aan de opdrachten gewerkt!”
“Echt een aanrader. Mooi en goed verzorgd project met leuke opdrachten en filmpjes en mooi materiaal. Echt geweldig en dat helemaal gratis. Kinderen hebben enthousiast aan de opdrachten gewerkt!”
“Echt een aanrader. Mooi en goed verzorgd project met leuke opdrachten en filmpjes en mooi materiaal. Echt geweldig en dat helemaal gratis. Kinderen hebben enthousiast aan de opdrachten gewerkt!”
Veelgestelde vragen
Ja, bekijk hier al onze kindercolleges (~10 min) van topwetenschappers van de Radboud Universiteit. Je kunt uit een heleboel onderwerpen kiezen, variërend van kunstgeschiedenis tot het Higgsdeeltje. Ook kun je samen met je leerlingen videoportretten van wetenschappers bekijken. Daarin worden prijswinnende onderzoekers geïnterviewd door basisschoolleerlingen, waardoor zij hen persoonlijk leren kennen. Deze video’s zijn perfect om het stereotype beeld van wetenschappers te doorbreken en de afstand tot wetenschappers te verkleinen.
Wil je leerlingen uitdagen om hun onderzoeksvaardigheden te ontwikkelen? Bekijk dan hier al onze informatie en hulpmiddelen voor leraren. In onze uitgebreide leidraad ontdek je welke stappen leerlingen doorlopen bij het opzetten van een eigen onderzoek. Ook laten we zien hoe je dit als leraar praktisch kunt begeleiden. We raden aan om altijd klein te beginnen en de nieuwsgierigheid van leerlingen centraal te stellen. Wil je je inhoudelijk verder verdiepen in onderzoekend leren? Duik dan vooral in onze rijke database van publicaties en hulpmiddelen! Deze helpen je om zowel inhoudelijk als praktisch goed voorbereid te zijn.
Al ons lesmateriaal is gratis online beschikbaar. Je kunt dit downloaden en zelf printen. Bekijk hier welke materialen ook fysiek te bestellen zijn, zolang de voorraad strekt.
De lesmaterialen zijn geschikt voor alle leerlingen in groep 6, 7 en 8 van het basisonderwijs. Ze kunnen ook ingezet worden bij plusklassen. In sommige thema’s zit wat meer uitdaging. Soms vermelden wij op het lesmateriaal dat het meer voor groep 6/7 of juist groep 7/8 geschikt is. Kijk het materiaal eerst goed door, dan kun je vaak zelf goed inschatten of het aansluit bij het niveau van je klas.
Al onze lesmaterialen voor het basisonderwijs zijn op deze website te vinden. Bij elk thema is duidelijk uitgelegd hoe je het thema praktisch de klas in kunt brengen. Soms zijn het projecten die uit een aantal lessen bestaan. Deze projecten kun je heel goed gebruiken om leerlingen eigen onderzoek te laten doen. Voorbeelden van eigen onderzoek door leerlingen zijn in dat geval te vinden in het lesmateriaal. Heb je minder tijd beschikbaar? Kijk dan eens naar de lespakketten ‘Herinneringen aan de honger’, ‘Verhalen uit de slavenregisters’, of het boekje ‘Spelen met taal’. Deze lessen zijn in slechts een paar uur uit te voeren. Bovendien kosten ze jou als leraar heel weinig voorbereidingstijd.
Het lesmateriaal van het Wetenschapsknooppunt is ontwikkeld met geld vanuit de Radboud Universiteit, het Radboudumc en diverse subsidieverstrekkers zoals NWO. Zij vinden het belangrijk om de nieuwsgierigheid en onderzoekende houding van kinderen al op jonge leeftijd te stimuleren. Door het lesmateriaal gratis aan te bieden, kan iedereen er gebruik van maken en wordt wetenschap iets van iedereen.









